Ayasofya sonuç deðil baþlangýç

Ayasofya’nýn ibadete açýlmasýný görmeyi nasib ettiði için Rabbimize sonsuz hamdu senalar, fethi müjdeleyen Efendimiz’e salatu selam olsun.

Fâtih Arapça bir kelime. Feth kökünden geliyor. Feth açmak fâtih de ‘açan’ anlamýna geliyor.

Ýslami literatürde bir beldenin savaþla ele geçirilmesine iþgal yahut istila denmez, feth yani açmak denir. O beldenin Ýslam’a açýlmasý demektir.

Ýslam’da savaþ (cihad) iki önemli gerekçeye binaen yapýlýr. Birisi nefsi müdafaadýr diðeri Ýslami tebliðin önündeki engelin kaldýrýlmasý bugünkü ifadeyle beldenin düþünce ve ifade özgürlüðüne açýlmasýdýr.

Müslümanlar fethettikleri belde veya bölgelerde hiçbir inanca baský yapmamýþlar yasaklamamýþlar, sadece Müslümanlara kapalý olan kapýlarý açmýþlardýr.

Sultan 2. Mehmed de Ýstanbul’u fethettiði yani Ýslam’a açtýðý için Fâtih unvanýný almýþtýr.

Bizans imparatorunun mülkiyetinde olan Ayasofya’nýn mülkiyeti Fâtih’e intikal etmiþtir. Fâtih de özel mülkü olan Ayasofya’yý camie dönüþtürerek gelir kaynaklarýyla birlikte vakfetmiþtir.

Özel mülkiyetin dokunulmazlýðý tartýþmasýzdýr.

Ne var ki 1934 yýlýnda alýnan talihsiz bir karar ile bu cami müzeye tahvil edilmiþtir.

O tarihten bu yana Müslüman toplum Ayasofya’nýn ibadete açýlmasý mücadelesini aksatmadan sürdürmüþtür.

Bu mücadelenin son takipçisi emekli öðretmen Ýsmail Kandemir 2004 yýlýnda Sürekli Vakýflar Tarihi Eserler ve Çevreye Hizmet Derneði’ni kurmuþ ve hukuk mücadelesini yýlmadan sürdürmüþtür.

Her defasýnda müracaatýnýn reddedilmesi onu yýldýrmamýþtýr.

Danýþtay 10. Dairesi’nin verdiði karar da iþte bu derneðin açtýðý dava kararýdýr.

Menderes’ten bugüne aslýnda Ayasofya’yý tekrar ibadete açmak birçok siyasetçinin arzuladýðý ama ülkeye egemen olan vesayet sistemini aþamadýðý bilinen bir gerçektir.

Seçilmiþler ve yargý üzerinde sallanan vesayet kýlýcýný ortadan kaldýrmak kim ne derse desin Baþkan Erdoðan’a nasip olmuþtur.

Ýþte Danýþtay 10. Dairesi bu davaya vesayet tehdidinin kalktýðý bir ortamda bakmýþ, hukukun gereðini yerine getirerek 1934’teki hatayý telafi etmiþ ve milletin 86 yýldýr özlemle beklediði müjdeyi vermiþtir.

Dolayýsýyla Sultan 2. Mehmet bu þehri Ýslam’a açarak Birinci Fâtih unvanýný almýþ, bence Baþkan Erdoðan’da Ayasofya’yý tekrar ibadete açarak Ýkinci Fâtih unvanýný hak etmiþtir.

Aslýnda Ayasofya bir kararname ile de açýlabilirdi. Ancak bu kararýn yargýya dayandýrýlmasý daha isabetli bir adým olmuþtur. Çünkü kararname baþka bir kararname ile bozulabilirdi ama yargý kararý kararname ile bozulmaz!

Bu noktada davacý Ýsmail Kandemir hocaya, karar veren 10. Daire üyelerine ve tabii ki bu ortamý hazýrlayan Baþkan Erdoðan’a teþekkür etmek durumundayýz.

BAÞKANIN MESAJLARI

Baþkan Erdoðan’ýn kararýn çýkmasýný takiben yayýnladýðý kararname ile camii Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý’na devretmiþ ve akþamýnda 20.53’te yaptýðý manifesto kývamýndaki konuþma ile de tüm dünyaya önemli mesajlar vermiþtir.

Verdiði ilk mesaj camiin insanlýðýn ortak mirasý olarak hangi dinden olursa olsun herkese açýk olduðu mesajýdýr.

Ýkincisi, Türkiye’nin egemenlik hakkýný kullandýðý, buna herkesin saygýlý olmasý gerektiðidir.

Üçüncüsü, Türkiye’nin baþka inançlarýn hukukunu ihlal gibi bir hedefinin bulunmadýðý halen 435 kilise, havra ve sinagogun açýk bulunduðu mesajýdýr.

Dördüncüsü, Ayasofya’nýn dini bir gerekçe ile deðil özel mülkiyet gerekçesiyle 1 Haziran 1453 tarihli vakfiye ile camie tahvil edildiðidir.

Beþincisi, Necip Fazýl’dan Nazým Hikmet’e, Peyami Safa’dan, Osman Yüksel Serdengeçti’ye kadar bu milletin tüm kesimlerinin Ayasofya’yý bir egemenlik sembolü cami olarak gördüðünün hatýrlatýlmasýdýr.

DAVA

Konuþmanýn son bölümü ise ‘AK Parti’nin davasý yok, kalmadý’ diyenlere cevaptýr.

Ayasofya’nýn açýlýþýný ‘diriliþ’ olarak niteleyen Baþkan Erdoðan dedi ki:

“ Ayasofya’nýn diriliþi, Mescid-i Aksa’nýn özgürlüðe kavuþmasýnýn habercisidir. Ayasofya’nýn diriliþi, dünyanýn dört bir yanýndaki Müslümanlarýn fetret devrinden çýkýþ iradesinin ayak sesidir. Ayasofya’nýn diriliþi, sadece Müslümanlarýn deðil, onlarla birlikte tüm mazlumlarýn, maðdurlarýn, ezilmiþlerin, sömürülmüþlerin umut ateþinin yeniden alevleniþidir. Ayasofya’nýn diriliþi, Türk milleti, Müslümanlar ve tüm insanlýk olarak dünyaya söyleyecek yeni sözlerimiz olduðunun ifadesidir. Ayasofya’nýn diriliþi, Bedir’den Malazgirt’e, Niðbolu’dan Çanakkale’ye kadar tarihimizin tüm atýlým dönemlerini yeniden hatýrlayýþýmýzýn adýdýr. Ayasofya’nýn diriliþi, þehitlerimizin ve gazilerimizin emanetlerine gerekirse canýmýz pahasýna sahip çýkma kararlýlýðýmýzýn remzidir.”

“Ayasofya’nýn diriliþi, Alparslan’dan Fatih’e ve Abdülhamit’e kadar ecdadýn tamamýna vefamýzýn gereðidir. Ayasofya’nýn diriliþi, Fatih’in fetih ruhunu þad etme yanýnda, Akþemsettin’in maneviyatýný, Mimar Sinan’ýn estetiðini ve zevkini de yeniden gönlümüzde canlandýrmaktýr. Ayasofya’nýn diriliþi, insanlýðýn özlemle beklediði temeli adalet, vicdan, ahlak, tevhid ve kardeþlik olan medeniyet güneþimizin yeniden yükseliþinin sembolüdür”

“Ezanýn aslýna döndürülmesinden 70 yýl sonra Fatih’in emaneti Ayasofya’nýn da cami olarak hizmete girmesi, gecikmiþ bir yeniden silkiniþtir. Bu tablo, Ýslam coðrafyasýnýn dört bir yanýndaki sembol deðerlerimize yapýlan hoyratça saldýrýlara verilmiþ en güzel cevaptýr. Türkiye, son dönemde attýðý her adýmla, artýk zamanýn ve mekânýn nesnesi deðil öznesi olduðunu göstermektedir. Millet olarak verdiðimiz tarihi mücadeleyle, temsilcisi olduðumuz medeniyetin aydýnlýk geleceði için maziden atiye tüm insanlýðý kucaklayan bir köprü kuruyoruz. Ýnþallah bu kutlu yolda yürümeye, durmadan, duraksamadan, yýlmadan, azimle, fedakârlýkla, kararlýlýkla, menzile ulaþana kadar devam edeceðiz. “

HATIRLATMA

Son bir hatýrlatma: Ayasofya’nýn tekrar ibadete açýlmasý ya da yeni camiler inþa edilmesi birer baþlangýçtýr, sonuç deðildir.

Cami açmak önemlidir ama ondan daha önemlisi camileri imar etmektir. Camilerin imarý sadece bina yapmak deðil, asýl imar cemaatle doldurup Allah’a ve ahirete imanýn hayatýmýza yansýmasýdýr.

“Allah’ýn mescidlerini ancak Allah’a ve ahiret gününe inanan, namazýný kýlan, zekatýný veren ve yalnýz Allah’tan korkup çekinen kimseler imar edebilirler. Ýþte bunlarýn doðru yolu bulanlardan olmalarý umulur.”(Tevbe Suresi, Ayet:18)

Doðru yolu bulanlardan olmamýz duasýyla Ayasofya Camii hayýrlý olsun!