Yaklaþýk iki yýldýr devam eden pandemi sürecinde en aðýr yara alan sektörlerin baþýnda kuþkusuz havacýlýk geliyor.. Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenliði Örgütü Eurocontrol verilerine göre sektör, Avrupa'da geçen yýl 56,2 milyar euro maddi kayba uðradý. Avrupa çýkýþlý ya da varýþlý uçuþlarýn sayýsý yüzde 55 oranýnda azaldý ve 6 milyon 100 bin uçuþ iptal edildi.. 200 bine yakýn havacýlýk çalýþaný iþinden oldu. 2020 sektörün yaþadýðý en kötü yýl oldu.
**
Peki bu karanlýk tablonun biz neresindeyiz?.. Eurocontrol Genel Müdürü Eamonn Brennan iki gün önce bir tablo paylaþtý.. Politik kýsýr çekiþmelerle o kadar çok vakit kaybediyoruz ki, gerçeði ýskalýyoruz.. Brennan'ýn açýkladýðý tabloya geleceðim.. Fakat önce Ýstanbul Havalimaný Ýþletmesi (ÝGA) Ýcra Kurulu Baþkaný ve Genel Müdürü Kadri Samsunlu'nun bundan bir ay kadar önce yaptýðý açýklamayý hatýrlatayým size.. Demiþti ki Samsunlu; "...Havacýlýkta iyi geliþmeler rakamlara yansýyor. 2021 yýlý için EUROCONTROL'ün ön gördüðü büyüme senaryolarý ile gerçekleþmeleri karþýlaþtýrýnca en iyi senaryoya yakýn durumdayýz. ÝGA Ýstanbul Airport olarak yolcu sayýsýnda 2019'un yüzde 50'si hedefimizi koruyoruz. 25 Haziran'da Avrupa'da günlük uçuþ sayýsý ilk kez 20.000+ geçti. Ýstanbul Havalimaný'nda günlük uçuþ sayýsý 800 civarýnda ve yolcu sayýsý 100 binden fazla olarak gerçekleþiyor. Temmuz daha da iyi olacak inþallah..." Dediði gibi de oldu.. Temmuz'da daha da iyi oldu.. Brennan o yeni bilgiyi þu notla paylaþtý; "...979 uçuþla Ýstanbul Havalimaný artýk Schipol'ü de (Amsterdam) geride býraktý..." Deðerli dostlar bu sayý beklentilerin çok çok üstünde. Böylesi bir baþarý için (þöyle bir ortamda) öngörülen takvim 2024'tü.. 2024 bile kimilerine gerçekçi gelmiyordu. Cumhurbaþkaný Erdoðan, bu projeksiyonu kamuoyunun önüne getirdiðinde 'hayalperest' olmakla suçlanýyordu.. Evet Cumhurbaþkaný bir hayalperest. Önce hayal ediyor.. Ama sonra da yapýyor.
**
Sadece ÝGA da deðil.. Bakýn Eurocontrol Genel Müdürü Eamonn'ýn paylaþtýðý bir veri daha var..
Yukarýdaki grafikte dünyanýn en büyük havayolu þirketlerinin pandemi önceki dönem verileriyle bugünkü verileri kýyaslanýyor.. Mesela Lufthansa 2019'daki sayýnýn ancak yarýsýna gelmiþken Türk Hava Yollarý %85'lik bir gerçekleþmeyi ortaya koymuþ.. British Airways'e bakýn, sadece yüzde 27.. Türk Hava Yollarý'nýn ise 2019 verilerine ulaþmasýna sadece %15 kalmýþ..
**
Yurtdýþýndan fonlanan medya elbette ilk günden beri aksini yazdý çizdi. Çünkü onlara, verdikleri para karþýlýðýnda, bu tip yatýrýmlara kategorik olarak karþý durmalarý emredildi. Taksi yapýlan pistin yokuþundan kuþlarýn göç yollarýna kadar yazmadýklarý saçmalýk kalmadý. "Uçuþ ekipleri, Beylikdüzü-havalimaný hattýndaki köy yollarýnda soyuluyor" bile dediler.. Çünkü bu önemli hub istasyonunu durdurmak istiyorlardý. Þu anda Avrupa'nýn lideri konumunda. Hem de hedeflenenden çok daha kýsa bir süre içinde bu koltuða oturdu.. Afrika-Avrasya hattýnda Ýstanbul, rakipsiz olacak.. Bu operasyon, Münih ve Schipol'ün epey yara almasýyla sonuçlanacak.. Önümüzdeki yýldan itibaren daha net göreceðiz ki, bunun dolaylý katma deðeri yýllýk 6-8 milyar dolar olarak hesaplanýyor.. Yazamaz ya biz yine de hatýrlatalým; Fondaþ Medya, bunu da yaz...