Parlamenter sisteme dönüþ isteyen siyasi partiler arka arkaya toplantýlar yapýyor. Mevcut sisteme itirazlarý var. "Biz iktidara gelirsek, yeniden parlamenter sisteme döneceðiz" diye vaatlerde bulunuyorlar.. Ýlginç.. Ýlginç olan þu.. Kimse de söylemiyor Millet Ýttifaký bileþenlerine ama söz konusu sistem iki kere referandum konusu oldu. Ýlkinde halka "Cumhurbaþkanýný halk seçsin mi?" diye soruldu; halk da 'evet' dedi.. Ýkincisinde "peki Baþbakanlýk kalksýn mý?" diye bir daha soruldu, ayný halk ona da 'evet' dedi.. Olsun.. CHP ve ÝYÝ Parti'nin baþýný çektiði blok, þimdi yine 'halka raðmen' eski sisteme dönüþ istiyor.. Ýyi de neden?.. Nesini beðenmediler de eski sistemi istiyorlar..
**
Aslýnda meydanlarda ya da kapalý toplantýlarda yükselttikleri temel eleþtirileri, TBMM'nin fonksiyonsuzlaþtýrýlmasýydý.. "Yeniden TBMM'yi güçlü hale getireceðiz" diyorlardý. Bu da ilginç. Zira üzerinde kafa yorduklarý (eski) yeni sistem 'yasama'dan çok 'yürütme'nin yapýlandýrýlmasýna yol açacak. Bugün yürütmenin baþý olarak 'Cumhurbaþkaný' yetkili. Fakat yasama gücünü, TBMM ile paylaþýyor. Yani 'yasama'da da 'denetim'de de, çok da itiraz gerektirecek bir durum yok aslýnda.. Ayrýca muhalefet, "Kürt sorununun çözüm yeri TBMM'dir" derken de, anayasa deðiþikliði ile ilgili tekliflerini TBMM'ye taþýrken de aslýnda ne denli etkin bir mekanizmadan söz edildiðinin farkýnda..
Fakat, kabul etmek lazým ki, mevcut 'Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi', yürütmeyi, o daðýnýk yapýsýndan kurtarmýþ hale/yola sokmuþtu. Yasamada deðil, yürütmede yapýldý asýl düzenleme yani.. Þimdi 6 parti bir araya gelmiþ, yeniden, eskisi gibi; hem Cumhurbaþkaný hem Baþbakan hem de Bakanlar Kurulu'nun yürütmede yetkili olduðu bir sistem üzerine çalýþýyorlar.. Bu durumun siyaseten nasýl tartýþmalý olduðunu söylemeye gerek yok.. Fakat bugün konumuz bu deðil.. Þimdilik mazrufu erteleyelim. Fakat zarf konusunda da çok ciddi soru iþaretleri var..
**
Yavaþ yavaþ, anlaya anlaya gidelim.. Þimdi bu 6 parti, 2023 Cumhurbaþkanlýðý ve parlamento seçimlerini, bir tür anayasa deðiþikliði referandumuna çevirecek ve kampanyalarýný buna bina edecek.. Yani Erdoðan'a oy verenler baþkanlýk sisteminin devamýndan yana Erdoðan'ýn karþýsýna çýkacak olan adaya oy verenler ise bir an evvel parlamenter sisteme dönüþ isteyenler gibi kabul edilecek.. Þeklen sorun yok gibi. Peki teknik açýdan ne bekliyor ülkeyi?
**
Diyelim ki, iþler umduklarý gibi gitti ve millet ittifakýnýn adayý Cumhurbaþkanlýðýný kazandý. Partileri de parlamentoda da sayýca çok sandalyenin sahibi oldu.. Peki sonra?.. Hadi anayasa deðiþikliði yapýldý, gitti referanduma.. E iyi de, bu konu daha önce milletin önüne gelmedi mi arkadaþ?.. Kaç kere daha soracaksýnýz?.. Soruldu ve bu millet, iki defa "EVET" dedi.. Diyelim ki o aþamayý da geçtiler.. Sonra ne olacak? TBMM, 'Cumhurbaþkaný'ný görevden alýp 'erken seçim' mi ilan edecek?.. Yasa buna izin veriyor.. 2023'te seçim, 2024'te referandum, ayný yýl bir seçim daha belki.. Oradan ne bekleniyor peki?.. Parlamenter sisteme dönüþ için bir araya gelmiþ olan 6 partinin kuracaðý bir koalisyon hükümeti mi? Yamalý bohça yani.. Bunun için eski sisteme göre güvenoyu alabilecek kadar üye sayýsýna sahip olmak gerekiyor. Ama bir þey daha gerekiyor. Cumhurbaþkaný'nýn hükümeti kurma görevi vermesi.. O kim peki? 2023'de milletin seçtiði kiþi deðil. Yoksa halk tarafýndan seçilmeye devam mý edecek Cumhurbaþkaný?.. O da mý 2024'te seçilecek?..
Velhasýl...
Ýnsanlarýn ne kadar yorgun olduðunu görmüyor musunuz?. Ýþte sistem iþte devlet. Varsa aksayan yönlerini giderirsiniz. Yeniden sistem deðiþikliðini kaldýracak gücü kalmadý bu milletin..