MHP lideri Devlet Bahçeli, "Cumhuriyet'in 100. yýlýnda 100 Maddelik Yeni Anayasa" adýyla yaptýklarý çalýþmayý açýkladý.
Öncelikle vurgulamak gerekir ki onlarca yýldýr birçok siyasetçinin gündeminde olan yeni anayasa konusunda MHP'nin kendi teklifini hazýrlamasý ve gündeme taþýmasý son derece yerindedir.
Cumhurbaþkanýmýz Erdoðan'ýn yakýn zamanda tekraren gündeme getirdiði bu konuda MHP'nin kendi üzerine düþeni yapmasý ve hazýrlýklarýný tartýþmaya açmasý önemli bir katkýdýr.
MHP yeni anayasa ihtiyacýný iki açýdan ele almaktadýr.
1. Bu, tarihi bir sorumluluk ve görevdir.
Bahçeli'nin ifadesiyle "Mazisi 145 yýlý bulan anayasa tartýþmalarý toplum ve devlet hayatýmýza ambargo koymuþtur. Yamalý bohçaya dönen, tutarsýzlýðý aleni olan darbe anayasasýndan memnuniyet duyduklarýný kimse öne sürememiþtir."
Bu yüzden "uzlaþmak ve yeni bir anayasa hazýrlamak milli vecibedir."
2. Bu, yeni hükümet sisteminin gereðidir.
MHP, yeni yönetim sistemi ile bütünleþen teþkilat sistemi kurmak maksadýyla anayasa önerisini hazýrladýðýný belirtmektedir.
Cumhurbaþkanlýðý hükümet sistemiyle donaným, yani yönetim sistemi deðiþmiþtir; yeni anayasa ile ise yazýlým, yani iþletim sistemi deðiþmektedir.
Bu iki açýdan bakýldýðýnda MHP'nin yeni anayasa önerisi kendisi açýsýndan son derece tutarlý bir harekettir.
Bahçeli'nin yeni anayasa meselesini bir toplumsal sözleþme, toplumsal ve milli mutabakat meselesi olarak görmesi de yöntem ve tarz olarak çok olumludur.
Bahçeli, 'inanç ve güç birliði yapmak'tan, 'birlikte gerçekleþtirmek'ten, 'konuþmak ve görüþmek'ten, 'uzlaþmanýn erdemine varmak'tan, 'ön þartsýz hazýr olmak'tan bahsetmektedir.
Yeni anayasayý uzlaþma temelinde inþa etmeye çalýþmak tam da olmasý gerekendir.
MHP yeni anayasayý 'kaliteli temel kanun' olarak kodlamakta, 'kýsa, net, milli ve manevi hayatý kavrayan, bizi yansýtan, gerçekleri yansýtan' bir özlü metne vurgu yapmaktadýr.
Buna göre hazýrlanan taslakta 'devletin þekli ve nitelikleri'nin deðiþtirilemezliðinin korunmasý, temel hak ve hürriyetlerin sýnýrlandýrmalardan kurtarýlarak en geniþ güvenceye kavuþturulmasý gibi temel perspektifler yanýnda yeni bir kýsým siyasi öneriler de sayýlmaktadýr.
TBMM Baþkaný'na "milli uzlaþmanýn saðlanmasýnda ve siyasi krizlerin çözümünde arabuluculuk iþlevi" yüklenmesi yeni bir siyasi boyuttur.
Baþkan ile birlikte iki Baþkan Yardýmcýsýnýn seçilmesinin öngörülmesi de bu baðlamda yeni siyasi önerilerdir.
MHP hazýrladýðý çalýþmayý önce Cumhur Ýttifaký zemininde görüþecek, ardýndan ise tüm kamuoyunda tartýþmaya açacaktýr.
Hem Türk siyaset tarihinin en temel konulardýn biri olan hem de AK Parti'nin her seçim döneminde temel hedef ve konu baþlýklarýndan biri olan yeni anayasa meselesi hýz kazanmaktadýr.
Siyasi gündemin sun'i ve gündelik meseleler yerine temel ve hayati meseleler üzerine yoðunlaþmasý son derece hayýrlý olacaktýr.
Ayrýca bu konu etrafýnda uzlaþý ve müzakerenin güç kazanmasý ve siyasi partilerin görüþme kanallarýnýn açýlmasý da siyasi alanda rahatlamayý artýracaktýr.