Post-truth çaðýnda Türk Medya'nýn yeri ve önemi

1994 yýlýnda, henüz kuruluþ aþamasýnda olan Kanal 7'de yapýmcý-yönetmen olarak baþladýðým meslek hayatýmda 29 seneyi doldurmaya üç ay kaldý. Ýnanýlýr gibi deðil. Bir ömür sayýlýr.

Ama kullanýlan medya araçlarý ile haber olgusuna bakýþýn zamandan daha hýzlý deðiþtiðine emin olabilirsiniz.

Neden bahsediyorum?

O yýllarda mesela kitap büyüklüðündeki VHS kasetlere yapýlan kayýtlar, saatler süren kurgu sonrasýnda yayýna ancak hazýr hale gelirdi.

Bugün ise herkeste olan akýllý telefonlar ve internet teknolojisi sayesinde olay yerinden ve o an yayýn yapmak mümkün artýk!

"Anýnda"lýk ve "anonim"lik günümüz haberciliðinin ve yayýncýlýðýnýn hem avantajý hem dezavantajý.

Haber deðeri taþýyan, merak uyandýran her olay, her olgu, her duygu bu sayede kitlelere ulaþabiliyor.

Ve teknoloji, akýllý telefonu olan herkese "muhabir" olma imkâný sunuyor.

Ýyi tarafý "hýz" ve "haber kaynaðýnýn demokratikleþmesi".

Kötü tarafý ise haber deðeri taþýmayan olaylar olgular durumlar dahil her türlü "þey"in hiçbir süzgeçten geçirilmeden, haber kriterlerine uygun hale getirilmeden öylece üstümüze boca edilmesi.

Habercilik eðitimi tecrübesi, en önemlisi ise haber ahlaký olmayan ama bir akýllý telefonu, bir de sosyal medya hesabý olan birilerinin "içerik" üretimiyle kaos iyice büyüyor.

Buna "bireysel gazetecilik" yapanlarýn daðýnýklýðý ile gerçeði kasten eðip büken, olaylarý gerçeðe aykýrý þekilde kurgulayanlarý da ekleyin.

BÝLGÝ VE HÝKMETE ÖZLEMLE

Nabi Avcý'nýn kavramsallaþtýrmasýyla "enformatik zýr cehalet" çaðýnda sadece doðru habere deðil bilgiye ve hikmete de ihtiyaç duyuyoruz oysa. Olup bitenlerin anlamýný, olaylarýn sebep-sonuç baðýný, illüzyondan sakýnma yollarýný bilmek istiyoruz.

Bu ve benzeri pek çok baþka durum için güvenilir medyaya duyulan ihtiyaç ortada. Hem doðru ve temiz habere anlýk/günlük ulaþmak, hem bugünden yarýna kayýt düþebilmek için.

Geçmiþi en az iki yüz yýl geriye giden Türk basýn tarihi ayný zamanda geçmiþ dönemlerin yazýlý tarihidir nitekim. Ýnsanlar ne yaþamýþ, olaylardan nasýl etkilenmiþ, nasýl yorumlamýþ, neye ilgi duymuþ, hangi kelimelerle konuþmuþ...

Bunu anlatýr bize medya. Ýnsan tekini de anlatýr toplumlarý da.

Yaþanan günün tarihini haberciler yazýyor çünkü.

TÜRKÝYE'YE VE GERÇEÐE SADAKATLE

Bugün de durum ayný. Ve bu kaotik, kakafonik, dezenformatik ortamda gerçeðin kaydýný ancak güvenilir kurumsal medyalar sayesinde tutuyoruz.

Kuþkusuz sayýlarý artýk az deðil.

Yakýn sayýlabilecek bir döneme kadar yayýn yaptýðý topluma yabancý, üstenci, darbecilik baþta olmak üzere çeþitli hastalýklardan mustarip tek sesli bir medya düzeni vardý Türkiye'de.

Sonrasýnda sesler çoðaldý.

Ama zamanla -birleþik kaplar hesabý- hem Türkiye'nin içinden geçtiði süreçlerden hem küresel manada dünyanýn hal ve gidiþatýndan etkilenen bir medya yapýlanmasý oluþtu. Konvansiyonel medya da dahil buna, dijital medya ve sosyal medya da.

17 yýldýr çatýsý altýnda görev yaptýðým Türk Medya tüm bu süreçlerden alnýnýn akýyla çýkmayý baþardý.

Dünyanýn yaþadýðý küresel çalkantýlara, Türkiye'nin maruz kaldýðý saldýrýlara, öngörülemeyen deðiþkenlere, terör örgütlerinin algý operasyonlarýna, psikolojik harp tekniklerinin ve hatta istihbarat elemanlarýnýn cirit attýðý medya sektörüne raðmen Türk Medya gerçeðin, temiz haberin ve Türkiye'nin savunucusu oldu.

Bundan böyle de gerçeðe ve Türkiye'ye sadakati sürecektir.

TÜRK MEDYA'DA ÝSTÝKRARLI DEÐÝÞÝM

Türk Medya'daki yeni görevlendirmeler iþte bunun habercisi.

Haber kýsmýna geçmeden önce dikkatinizi çekmek istediðim hususu not edeyim.

Türk Medya'daki atamalarýn hepsi kurum içinden. Bu, Türk Medya'nýn iyi habercilere sahip olduðunun, "taþýmalý sistem" yerine "ekip-kadro çalýþmasý" yaptýðýnýn, istikrarýn ve elbette kýymet bildiðinin göstergesi sayýlmalý.

Görevlendirmelere gelince.

Öncelikle Türk Medya Ýcra Kurulu Baþkanlýðýný ve CEO'luðunu yapan Ahmet Bayraktutar'ý anmalýyým. Zorlu geçen 12 yýlýn kaptaný oydu. Gemiyi sahili selamete çýkarmayý baþardý, bundan böyle artýk Türk Medya Yönetim Kurulu Baþkan Vekili.

Onun yerine Murat Çiçek geldi. 24 TV'ye kuruluþundan itibaren emek veren ve Genel Yayýn Yönetmeni olarak 24'ün markalaþmasýný saðlayan Çiçek yeni görevlendirmeyle artýk Türk Medya Ýcra Kurulu Baþkaný ve CEO'su. Eminim yeni vazifesinde de çok baþarýlý olacak.

Murat Çiçek'ten boþalan 24 TV Genel Yayýn Yönetmenliðine ise 24'ün diðer bir emekçisi, ekranlarýn tok sesli habercisi, derin analizcisi Ömer Özkök geldi. Ýþgal giriþimin yaþandýðý 15 Temmuz gecesi verdiði destansý çabaya þahitlik ettiðim Ömer, yýllardýr kanalýn haber koordinatörü idi. Artýk genel yayýn yönetmenliðinin yaný sýra Günün Manþeti'ni de yapacak.

Bu arada Türk basýn tarihinin en eski ve en önemli gazete markalarýndan olan Akþam Gazetesi gibi Tercüman Gazetesi de Türk Medya bünyesinde bulunuyor. Ve artýk Tercüman, Genel Yönetmenliðine atanan Emine Melek Cevahiroðlu ile yeniden ses verecek.

Velhasýl Türk Medya Türkiye Yüzyýlý'nýn yüz aký olmayý sürdürecek.

Hele de muhalefet medyasý her gün biraz daha çürürken ve ortalýða saçýlanlar onlarý bile bu denli utandýrýrken temiz ve doðru yayýncýlýðýn sürekliliði büyük önem taþýyor.

ANKARA'NIN SESÝ STAR'DA

29 yýllýk meslek hayatýmýn 17 yýlý Star Gazetesinde geçti. Köþe yazarlýðýnýn yaný sýra 13 yýl boyunca Star Gazetesinin pazartesi röportajlarýný yaptým. Tatlý bir rekabet içeren ama gündemi belirleme / etkileme gücü de olan emek yoðun bir iþtir röportajcýlýk.

Yakýn döneme kadar pek çok gazetenin haftalýk röportajlarýný yapan röportajcýlarý vardý, bilenler bilir.

Her hafta siyasetin gündeminde olan her konunun ve ismin peþine düþer, muhatabýmýzý konuþturur, sonra da konuþmanýn akýþýný ve namusunu bozmadan o uzun konuþmadan anlamlý bir bütünü damýtmaya çalýþýrdýk.

Þimdi nadiren baþvurulan bir habercilik türü oldu derinlemesine röportajlar.

Ben hala "söz uçar, yazý kalýr" diyenlerdenim. Kaldý ki 7/24 dijitalde yayýnlanan Star Gazetesi de tartýþmasýz biçimde "yazýnýn tabletidir" aslýnda. Çünkü çalýþkan editörleri, güçlü yazarlarý ve kurucu editörlüðünü yapmaktan onur duyduðum Açýk Görüþ ekiyle sözün gücünden beslenir.

Gelelim vereceðim son habere.

Türk Medya Yönetim Kurulu Baþkan Vekili Ahmet Bayraktutar'ýn tensipleriyle Star Gazetesi Ankara Temsilciliðine atandým. Ýtimatlarýndan dolayý kendilerine teþekkür ederim.

Bundan böyle -baþkente yerleþtikten sonra elbette- siyasetin membaýndan damýtýlmýþ röportajlarý, özel haberleri ve fýsýltýlý kulisleri daha çok okuyacaksýnýz Star'da. Allah mahcup etmesin.