Siyaset çözsün

Türkiye kamuoyu, geçtiðimiz hafta Anayasa Mahkemesi ve Yargýtay arasýnda yaþanan gerilimi tartýþtý. Meseleye -nosyonlarý itibariyle- hukuki boyutlarýyla bakanlarýn eleþtirileri aðýrlýk kazandý.

Öncesinde birçok kritik tarih verebiliriz ancak 15 Temmuz 2016 gecesi ülkemizde yaþananlarýn ardýndan, güvenlik merkezli politikalar kamuoyunda da benimsendi.

Türkiye, 15 Temmuz'a giden süreçte terör saldýrýlarý ile zor günler geçirdi. Adeta bir darbenin ayak sesleri diyebileceðimiz terör eylemleriyle karþýlaþtýk. DEAÞ ve PKK saldýrýlarý toplumda teröre karþý öfkeyi artýrýrken siyaset sahnesi de patlamalarýn ve sivil ölümlerin etkisinde kaldý.

15 Temmuz 2016 darbe kalkýþmasý topyekûn bir travmaya sebep oldu dersek yanýlmayýz. Baþta TBMM olmak üzere siyasetçilerimiz iyi bir imtihan verdi. Erdoðan ve Bahçeli'nin Hendek olaylarý sürecinde baþlayan istiþareleri 15 Temmuz gecesi daha derin bir boyut kazandý.

Bölgemizde yaþanan geliþmeler ister istemez sýnýrlarýnýzýn içinde yankýlanmakta. Irak ve Suriye'de yaþananlar uzun zamandýr Türkiye sýnýrlarýnda rahatsýzlýk veriyordu. Þark Meselesi'ni hafýzasýndan silemeyen devlet refleksi, bölgemizde yaþanan geliþmeler için tedbirler almakta ancak terörle iliþkisini kesmiþ bir siyaset diline ise daima kapýyý açýk tutmakta.

7 Haziran 2021'de Yargýtay Baþsavcýsý, HDP'nin kapatýlmasý için Anayasa Mahkemesi'nde dava açmýþtý. Mahkeme sürecinin uzamasý ve HDP'nin ek süre talepleri kamuoyunda AYM'yi yýprattý. Diyarbakýr Anneleri'nin feryadý Ankara'ya ulaþmýþtý ancak AYM koridorlarýnda dava bir türlü neticelenmemiþti.

Kiþisel görüþüm parti kapatýlmasýnýn çözüm olmadýðý yönünde ancak teröre destek veren parti yöneticilerine siyasi yasak getirilmesi gerektiðini düþünüyorum. Ne yazýk ki bazý HDP binalarýndan çýkan dokümanlar bize çok þey söylüyor. Bazý çocuklarýn doðrudan parti binasýndan daða kaçýrýldýðýný annelerden ve babalardan dinlediðim için elimde onlarca vaka var.

HDP davasý sürerken 2023 yýlýna girdik ve seçim atmosferi hissedilir olmuþtu. Siyasi partilere yapýlan hazine yardýmý hatýrý sayýlýr bir meblaðdý. Anayasa Mahkemesi'nde 5 Ocak 2023'te yapýlan oylamada HDP'nin alacaðý yardýma 7'ye karþý 8 oyla bloke kararý çýktý. Daha sonra 9 Mart'ta AYM'de 1 üye kararýný deðiþtirdi ve toplamda 598 Milyon lira yardým yapýldý. HDP ise herkesin gözü önünde Yeþil Sol Parti listelerinden seçime girdi.

Avrupa'da terörle iliþkisini kesmeyen partilerin ve politikacýlarýn akýbeti ortadayken bizim kamuoyunun vicdaný bu kararla yaralandý.

Bugün yaþanan gerilime gelecek olursak yüksek yargý sistemindeki AYM ve Yargýtay arasýndaki restleþmeyi siyaset kurumu çözmek zorunda. Milli irade Meclis'te temsil edildiðine göre TBMM üyeleri yasal düzenleme yaparak belirsizlikleri giderecektir. Anayasamýz Cumhurbaþkanýna kurumlar arasýnda eþgüdüm sorumluluðu vermekte. 104. Madde bu konuda nettir. Cumhurbaþkaný....Anayasanýn uygulanmasýný, Devlet organlarýnýn düzenli ve uyumlu çalýþmasýný temin eder.

Can Atalay tartýþmasýnda TBMM içinde bir çözüm geliþtirilebilirdi ve tartýþma bu boyuta gelmeyebilirdi. Her ne kadar liste pazarlýklarýnýn yapýldýðý dönemde TÝP, Can Atalay'ý aday yaparak milletvekili dokunulmazlýðýný suiistimal etse de parlamentoda siyasetin baskýn figürleri buna karþý önlem alabilecek tecrübeye sahip olmalýydý.

Siyasi partilerin dava süreçleri devam eden kiþileri listelerinde kazanabilecek yerlere koymalarý baþlý baþýna bir suistimal olarak deðerlendirilmeli. Son seçimlerde özellikle bir partide kirli pazarlýklarýn gündeme geldiðini ve yüce meclisin dokunulmazlýk zýrhýnýn arkasýna saklanmanýn bir alýþkanlýða dönüþtüðü unutulmamalý.

Yüce meclis bundan sonraki süreçte geçmiþ tecrübelere daha çok itibar etmeli. Siyasi partilerimiz ise yargý vesayetine müsaade etmeden yüksek yargý mensuplarýný da rencide etmeden çözümler önermeli.

Siyaset yapmanýn yalnýzca makamlarý iþgal etmek olmadýðýný, ayný zamanda bir çözüm sanatý olduðunu unutmamalýyýz.