Mustafa Sabri Beþer
Mustafa Sabri Beþer
Tüm Yazýlarý

Þu Teknik Liseler Meselesi

Bazý sorunlar vardýr, derinden gider, yýllarca sürer ama kimse farkýna varmaz. Sorunun sonuçlarý ortaya çýkmaya baþladýðýnda ise zararlarý toplumu, sanýldýðýndan daha fazla etkiler.

Bir dost meclisinde, "Üniversite sýnav yarýþý ya da gerginliði, gençlerimizin geleceðe stres yumaðý halinde adým atmalarýna sebep oluyor; teknik liseler, meslek okul öðrencileri bu baðlamda yarýþa dahil olmakta zorlanýyorlar. Bu durum zanaat gerektiren alanlarda uzman sýkýntýsýný da beraberinde getiriyor." diye sohbet ettik.

Sohbetin akabinde, Twitter'da rastladýðým bir flood ilgimi çekti. Eðitim ve kültür konusu ilgi alaným olduðundan, bir de sohbetin tazeliði sürerken, ister istemez algýda seçicilik devreye giriyor.

Flood, teknik eðitim hakkýnda þunlarý dile getiriyor: "Meslek Yüksek Okullarý'ný kapatýn. Teknik liselerle birleþtirin. Teknik liseler 6 yýl olsun. Okulun 3 yýlý teorik 3 yýlý en az asgari ücret ile iþletmelerde iþ üstünde eðitimle geçsin. Bu okullardan mezun olanlara, dört yýllýk ilgili bölümlere geçiþte puan verin. Yok eðer ben çalýþmak istiyorum derse onlara tekniker deðil süpervizör deyin. Otomasyon süpervizörü, yazýlým süpervizörü, mekanik süpervizörü vs.

Ýki iþletme var danýþmanlýðýný yaptýðýmýz. Yatýrýmýný yaptý, iþletmeyi kurdu ancak ara eleman bulamadýðý için iþletmesini ya kapatmak ya da yurt dýþýna taþýmak zorundalar. Beþ on yýl sonra ne olacak gerçekten bilmiyorum ve çok üzülüyorum. Bunun için üniversitelerle teknik liseleri birleþtirin ve YÖK kontrolüne alýn. Teknik liselerde öðretim üyeleri ders versin. Okullarýný bitirenlere akademik kariyer imkâný verin. Yani özetle teknik liseleri 6-8 yýl aralýðýna çekin. Okullardaki baþarýlarý o öðrencilere, 6. yýldan sonra sýnavsýz þekilde okullarýný dört yýla tamamlama imkâný versin."

Açýkçasý ilk baþta çok abartýlý geldi. Teknik eðitim konusunun bu denli dikkate alýnmasýnýn gerekliliði aklýma gelmezdi. Birkaç konu uzmaný ve sanayide hizmet veren birkaç insanla iletiþime geçince meselenin gerçekten küçümsenecek boyutta olmadýðýný anladým.

Konuyla ilgili okumalar yapabilmek umuduyla araþtýrma içine girdim. Songül Karabatak ve Dönüþ Þengür isimli iki akademisyenin Çaðdaþ Yönetim Bilimleri Dergisi'nde yayýmlanmýþ olan araþtýrma makalesine ulaþtým. Araþtýrma konusu ise farklý illerden meslek okullarý müdürlerinin görüþleri alýnarak yapýlan akademik bir çalýþma.

Müdürlerle yapýlan bu çalýþmada meslek okullarýnýn her alanýný kapsayacak tafsilatlý araþtýrma sonuçlarý mevcut. Yapýlan görüþmeler neticesinde araþtýrma þu sözlerle son buluyor: "Bir ülkenin geliþmiþlik düzeyini belirleyen en önemli ölçütlerden biri, o ülkenin sahip olduðu insan kaynaklarýnýn niteliðidir.

Ekonomisi güçlü olan ülkelerin dünyada söz sahibi olduklarý tartýþýlmaz bir durumdur. Bu ülkelerin güçlü olmalarýnýn en önemli nedeni de nitelikli insan gücünü yetiþtirmede mesleki ve teknik eðitime önem vermeleridir.

Yapýlan alan taramasý sonucunda Türkiye'de mesleki ve teknik eðitimin geliþtirilmesine iliþkin çok fazla çalýþma olmadýðý görülmüþtür."

Teknik eðitimdeki sorunlarýn, özellikle sanayi kesiminde sýkýntýlara yol açabilecek boyutlara gelmiþ durumda olduðuna dair bilgiler, uzman olmayan bizlerin dahi gündemine girmek durumunda kalýyor.

Tanzimat'la birlikte gündemimize giren "Kaht-ý Rical", -nitelikli eleman kýtlýðý- kavramý geçen iki yüz yýla raðmen geçerliliðini hala koruyor.

Daha önceki yazýlarýmda da dile getirmiþtim: Millet olarak eðitim sistemleriyle dünyada denge unsuru oluþturmuþ ve söz sahibi olmuþ bir gelenekten geliyoruz. Diðer milletlerin Orta Çað karanlýðýna saplandýðý dönemlerde biz zamanýn en iyi eðitimlerini veriyorduk.

Konumuza en güzel örnek ve rol model Selçuk Bayraktar'dýr. Bayraktar Eðitim Sistemi baþlýklý yazýlarýmý bu sütunun takipçileri hatýrlayacaktýr.

Þu an ülkemizdeki eðitim sistemi, gençliði tamamen üniversiteye yönlendiriyor. Bu yüzden üniversiteye giriþ sýnavlarýna milyonlarca genç katýlýyor ve büyük yýðýlmalar meydana geliyor. Üniversite kurumu adeta bir "iþ bulma kurumu"na dönüþmüþ izlenimi veriyor.

Hal böyle olunca teknik eleman sayýsýnda oluþan düþüþle beraber, ara eleman bulma konusunda gözle görülür ve tedbir alýnmazsa etkileri yavaþ yavaþ hissedilir olmaya baþlayan sorunlar baþ göstereceði aþikardýr.

Teknik eðitime karþý duyarlý davranarak yatýrýmlarýn yapýlmasý geliþmiþ ülkeler arasýnda olduðumuzu pekiþtirecektir.