Özgüven düþmaný sýnavlar, hayata geç býrakan okullar

Cumartesi-Pazar Yüksek Öðretime Geçiþ Sýnavý (YKS) vardý. Sýnavlar, malumunuz eðitim sistemimizin ana unsurunu oluþturuyor. Ben kaldýrýlsýn diyenlerden deðilim, ama bu fikri dile getiren veli, öðrenci, öðretmen ve eðitimci-uzman pek çok kiþi var. Sýnavýn objektif bir ölçme saðlamadýðý gibi gençlerin hayatýnýn geri kalanýný belirleyecek bir yol ayrýmýna dönüþmesinin adil olmadýðýný ifade ediyorlar. Stresi, kaygýsý, hastalýðý vs. düþünülünce pek çok kiþi için sýnav baþlý baþýna bir kabus. Okul baþarýsý yüksek öðrencilerin sýnav baþarýsý gösterememesi de mümkün. Sýnav kaygýsý sadece çocuklarda deðil ailelerinde 11. sýnýfla birlikte baþlýyor.

Sýnav reçeteleri var!

Ýnsan üstü çalýþabilmeyi gerektiren bir sýnav maratonu söz konusu olduðu için kimi öðrenciler YKS baþarýsý için konsantrasyon artýrýcý ilaçlar alýyor. Bu artýk sýradanlaþmýþ diyebilirim. Heyecan ve stres dolayýsýyla bir yýllýk çalýþmalarýnýn heba olmasýný istemeyenler, kaygý düzeyini düþürmek için bir iki hafta öncesinden sakinleþtirici ilaç almak durumunda kalýyor.

Çocuklar periþan, aileler çaresiz!

Tüm bunlara raðmen, merkezi sýnav sisteminden daha adil ve saðlýklý bir çözüm de yok gözüküyor. Halihazýrdaki sýnav sistemimiz, eðitim koþullarý, derslik, öðretmene eriþim, ekonomik durum gibi deðiþkenlere raðmen ülkenin en batýsý ile en doðusu, en geliþmiþ bölgesi ile en kýrsalý arasýnda fýrsat eþitliði oluþturacak yegane tutamak noktasý.

FETÖ gibi kendine haþhaþi devþirmek için sýnav sorularýný çalanlarýn olmadýðý normal þartlarda, içinde bulunduðu koþullar ne kadar dezavantajlý olursa olsun bir öðrenci için YKS, hayatýný deðiþtirmek adýna elindeki en önemli imkan.

Pandemiye raðmen bunun bilinciyle tüm sene çalýþarak sýnava girmiþ tüm gençleri tebrik ediyorum.

Fýrsat eþitliði saðlýyor dediðimiz bu sýnav gel gör ki bir taraftan da gençleri çok erken yaþlardan itibaren adeta bir yarýþ atý gibi ayný hedefe koþturuyor. Bu da yeni nesillerin kendi içinde barýndýrdýðý farklýlýklarýn mesleki çeþitliliðe dönüþmesine mani oluyor. Sanat ve spor alanlarýnda baþarý gösterme istidadý ve hevesi olan öðrenciler için yarýþtan kopma psikolojisi ikircikli bir durum ortaya çýkartýyor. Zaten aileler sýnavlarýn bu kadar merkezi olduðu bir sistemde sýnav dýþýndaki hiçbir alaný baþarý addetmediði için çocuklarýný ilgi duyduklarý alanda desteklemiyor.

Dört yýllýk fakülte okumanýn kutsandýðý, üniversite mezunu sayýsýnýn her geçen gün iþsizlik sorunu potansiyeline dönüþtüðü, "atanamayan fakülte mezunlarýnýn" þimdiden kazanýlmýþ haklarý elinden alýnmýþçasýna maliyet ürettiði gerçeðini de unutmayalým.

Sýnavlara çalýþýrken hayatý ýskalayan ve sonra da hayata tutunamayan bir nesil bizi bekliyor olabilir.

Üniversite okumanýn ille de devlette iþe girmek anlamýna gelmeyeceði; mümkünse üniversite okunmadan sahip olunabilen mesleklerin de itibar gördüðü bir anlayýþý yerleþtirmek durumundayýz.

Mevcut düzen, çocuklarýn aileleri ve toplum için üretken olduklarý dönemi giderek öteliyor. Evlilik yaþýný, meslek sahibi olma yaþýný yukarý çekiyor.

Çocukluðun ve ergenliðin uzadýðý, en verimli yýllarýn kaygý ya da boþvermiþlikle geçtiði ve gençlerin mütemadiyen sýnýflandýrýldýðý tuhaf zamanlar yaþýyoruz.

Sýnav sorularýnýn zorluðu bahsine gelemedim bile...

"Sorularý özellikle zor sordular ki kontenjanlar boþ kalsýn da Katarlý öðrenciler gelip okusun" diyen CHP'li Faik Öztrak'la ayný eðitim sisteminden çýkmýþ olmamamýz, bahsi diðer. Ancak benim de sorularýn bu kadar zor olmasýna bir itirazým var.

Bu bir sýralama sýnavý olduðuna ve sýnav süresi herkes için ayný olduðuna göre zorluk ya da kolaylýk birilerinin haksýz yere diðerlerinden daha baþarýlý olmasýna yol açmaz. Sorular zor diye de kontenjan açýðý oluþmaz. Ama sayýsal sorularýndaki bu zorluk giderek fen lisesi dýþýnda kimsenin matematik-fizik yapamayacaðý algýsýnýn oluþmasýna neden oluyor.

Bu kadar da olmamalý bence.

Çünkü özgüven yerleþtirmek eðitimin en önemli adýmýdýr.